11 Eylül 2009 Cuma

Bendeniz ve Marco Polo - Paul Griffiths

Tembellik ve üşengeçlik... Bu kelimelerin müthiş bir sosyo ekonomik ve pato mitolojik incelemesine girişebilirdim ancak bizzat kelimelerin kendisi bunu yapmamı engelliyor. Bu sebeple neden 3 aydır satır yazı girmediğimi açıklamaktan vazgeçiyorum ve taaa Mayıs başında bitirdiğim Bendeniz ve Marco Polo isimli kitaba geçiyorum.
Paul Griffiths İngiliz asıllı bir yazar, müzik eleştirmeni ve librettist (libretto opera gibi sanatlarda kullanılan yazıya verilen isim).1982 ile 2005 yılları arasında sırasıyla The Times, The New Yorker ve The New York Times'ın müzik eleştirmenliği görevini yürütmüş. Bunun yanında, başta Bendeniz ve Marco Polo olmak üzere, 4 adet romanı ve bahsedeceğim kitap üzerine kurulu Marco Polo isimli eseri de içeren 4 adet librettosu bulunuyor.
Bendeniz ve Marco Polo Griffiths'ten okuduğum ilk kitap (Griffiths'in sadece 4 kitabı, bunun yanında okunması gereken binlerce kitap, benim ise tek bir ömrüm olduğu düşünülürse son olması da büyük ihtimal). Kitabın konusu kısaca şöyle: Marco Polo ve Rustichello da Pisa (Pisa'lı bir yazar), Ceneviz zindanlarında birarada bulunmaktadırlar. Zindanlarda Marco Polo, Rustichello'ya anılarını dikte ettirmeye başlar. İşte buraya kadar ki kısım tarihi gerçeklikle birebir uyumlu. Bu noktadan sonra alternatif bir süreci başlatıyor Griffiths ve Marco Polo'nun anıları ironilerle, mistik öğelerle, fantastik unsurlarla dolu bir anlatıma dönüşüyor.
Kitap aslında karmakarışık. Okurken çoğu zaman şaşırıyor, "Neye geçtik ya şimdi biz?" derken buluyorsunuz kendinizi. Kitap bir yere kadar Rustichello'nun ağzından ilerlerken bir noktadan sonra Polo ele geçiriyor kalemi. Ayrıca Marco Polo'nun anlattıklarında okumayı ayrı biz zevk haine getiren müthiş fantastik öğeler mevcut. Bütün bunların yanında absürdlük de var kitapta. Örneğin bir noktada televizyonda verilen reklamlarla ilgili bir anlatım giriyor araya ve okuyucu apışıp kalıyor. Ama bütün bunlar kitaba kendine özgü tadını veren şeyler. Açıkçası ben okurken büyük bir zevk aldım ve vakit ayırabilen herkese de tavsiye ederim bu kitabı.
Evet efenim, 3 aydan sonra bir kitap yazdım ve şöyle bir göz attım ki blogu devam ettirmek istiyorsam yazmam gereken 10-11 kitap varmış günümüze kadar okuduğum. Dur bakalım işallah olacak bir şeyler... E hadi sağlıcakla kalın şimdilik.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder